Ål (N) - Vettre (N), vlakbij Oslo

2 augustus 2017 - Vettre, Noorwegen

Gisteravond was er grote opwinding in het hotel. Een Noors televisieteam trekt dagelijks met een trein door Noorwegen en maakt dan op het station een programma over hoe Noren de zomer doorkomen. En gisteren waren de opnamen in Ål gemaakt! Bovendien logeerde de gehele televisieploeg in "ons" hotel. Het personeel vond het prachtig, want zij zagen 's avonds op de tv hun familieleden langskomen.

Vanmorgen rond kwart over tien gestart met de rit naar Vettre, een klein plaatsje aan de Oslofjord, 22 km verwijderd van Oslo. Toen we wegreden was het droog, weliswaar bij een schamele 12 graden, maar we waren nog niet zo lang onderweg toen het begon te regenen. Gelukkig konden we de regen na driekwart van de reis achter ons laten. We hebben koffie gedronken in Sokna, waar we in plaats van in het plaatselijk café de wachtkamer van de dokter binnenkwamen. Foutje!

Daarna nog een stop gemaakt in Hønefoss, een aardig stadje op een kilometer of 50 voor Oslo. Inmiddels scheen de zon weer en was de temperatuur opgelopen tot een graad of 18. Onderweg hebben we weinig foto's gemaakt, omdat we voornamelijk de E16 hebben gevolgd, en omdat dit een hoofdweg is, zijn er niet veel uitwijkmogelijkheden om te stoppen. Overigens is het grootste gedeelte van de E-wegen hier gewoon tweebaans. De maximumsnelheid is 80 km per uur; tenminste als er geen borden staan die zeggen dat je 70 of 60 moet rijden. Iedereen houdt zich hier keurig aan deze snelheden. Kennelijk zijn de boetes op te hard rijden hier hoog. Het zorgt er wel voor dat je hier heel ontspannen rijdt en relatief weinig benzine gebruikt. Onthaasten dus, dat is hier wel het toverwoord als het gaat om deelname aan het verkeer.

Onderweg wordt nu door middel van verkeersborden regelmatig gewaarschuwd voor overstekende elanden. Wij hebben ze echter nog niet gezien. Daarom hebben we in Hønefoss maar vast een bronzen exemplaar op de foto gezet!

Bij het hotel hebben we nog een lekker stuk gewandeld buiten het dorpje Vettre, met prachtig uitzicht op de Oslofjord. Morgen gaan we met de bus naar Oslo. En we hopen dat het dan net zulk mooi weer is als vanavond. Maar als we de weersvooruitzichten op de computer moeten geloven is de regenkans voor Oslo morgen 100 %. Duimen dus...