Stockholm (S)

6 augustus 2017 - Stockholm, Zweden

Vandaag na het ontbijt de metro gepakt richting het centrum van Stockholm. Toen we weggingen was het nog droog; toen we in het centrum aankwamen ook nog, maar halverwege de wandeling over Gamla Stan, de oudste buurt van Stockholm, begon het te regenen. Eerst zachtjes, maar al snel harder en uiteindelijk ontaardde het in een hoosbui. De rest van de dag hebben we veel regen gehad. Alleen rond een uur of twee is het een tijdje droog geweest en toen was er zelfs een heerlijk zonnetje te zien.

Maar genoeg over het weer. Want wat is Stockholm een geweldige stad! Mooie gebouwen, heel veel water, - Stockholm ligt op 14 eilanden - en heel veel te beleven. Er zijn ontzettend veel musea: van de National Gallerie tot het ABBA-museum. Daarnaast ook best wel veel natuur, zeker langs het water.

Wij hebben een wandeling door Gamla Stan gemaakt met zijn winkeltjes waar vooral toeristen komen. Maar uiteindelijk zijn wij dat ook. Maar ook het parlementsgebouw en het koninklijk paleis zijn er te vinden. Het bekende raadhuis van Stockholm kun je prachtig bekijken vanaf de oevers van Gamla Stan. In een conditorei hebben we cappuccino gedronken (de smerigste ooit!) en een gebakje gegeten (erg lekker!). Na de wandeling hebben we de ferry naar Djurgården genomen. Daar aangekomen zijn we naar het oudste openluchtmuseum van Europa gegaan: Skansen, prachtig gelegen op een hoge heuvel. Er zijn niet alleen oude gebouwen, maar er is ook een mini dierentuin met dieren die in Noord Europa voorkomen, zoals beren, lynxen, elanden, rendieren, etc. Ook is er heel veel vermaak voor kinderen in de vorm van speeltoestellen en een soort kinderdierentuin. Wij hebben ons in elk geval heel erg vermaakt, ondanks het feit dat het weer niet echt meewerkte. Toen de zoveelste donkere wolken zich rond een uur of vijf boven Stockholm samenpakten, zijn we met een lange roltrap de heuvel weer afgedaald en hebben de bui afgewacht in de museumwinkel. Daarna nog een leuke wandeling langs het water gemaakt, terug naar het centrum, waar we heerlijk hebben gegeten: gegrillde tonijn met een salade. Subliem!

Onze indruk van Stockholm: absoluut een stad om nog een keer een stedentrip naar te maken, want we willen de rest ook heel graag zien.