Vettre (N) - Karlstad (S)

4 augustus 2017 - Karlstad, Zweden

Vanmorgen na het ontbijt vertrokken uit Vettre. Na Oslo wilden we op het plaatsje Fetsund aanrijden, om vandaar een doorgaande weg langs een groot meer te nemen. Maar aangezien er de laatste jaren blijkbaar veel veranderd is met betrekking tot de E-wegen rond Oslo kon onze tom-tom het allemaal niet meer volgen. We hebben dus gewoon de E18 richting Stockholm genomen en ook dat bleek een prima route.

Het grootste deel is tweebaans met een maximumsnelheid van 90. En omdat iedereen zich aan die snelheid houdt, word je nauwelijks ingehaald en heb je geen last van vrachtverkeer, want dat gaat net zo hard als jij. Prima te doen dus.

Voor we het in de gaten hadden waren we dan ook bij de grens met Zweden. Maar omdat we nog wat Noorse kronen hadden, zijn we een paar kilometer terug gereden naar een tankstation en we hebben daar deze kronen in benzine omgezet.

In het Zweedse Årjäng hebben we een stop gemaakt en koffie gedronken met een lekkere bananensoes erbij. Daarna door naar Karlstad, waar we rond een uur of twee arriveerden. Een Zweedse mevrouw heeft ons geholpen bij het verkrijgen van een parkeerkaartje, want alles hier is in het Zweeds en dat is best lastig als je die taal niet spreekt.

We hadden van Karlstad niet zoveel verwacht, maar dat bleek een vergissing! Karlstad is een heel gezellige stad, een beetje studentikoos met leuke terrasjes en behoorlijk wat winkels. Vanmiddag hebben we dan ook de stad verkend. Eerst een paar kilometer gewandeld langs de rivier Klarälven, de langste rivier van Zweden; daarna gezellig de stad in. Aanvankelijk in een heel licht regentje, maar al snel in een heerlijk zonnetje. Op een terrasje een wijntje gedronken en vervolgens in het hotel gegeten. Het blijkt namelijk dat er voor ons halfpension is gereserveerd in plaats van logies en ontbijt. Wij vonden het allemaal prima. Vanavond doen we vast nog even een cappuccino op een van de terrasjes. Morgen wacht de rit naar Stockholm en ook willen we nog even gaan kijken bij het Vänernmeer.