Van Dode Zee naar Wadi Musa (Petra)

29 september 2023 - Petra, Jordanië

Vandaag een lange reisdag met een, voor deze vakantie, vroeg begin. Om 6.05 uur ging de wekker, want om 7.00 uur moesten de koffers buiten de kamer staan om naar de bus gebracht te kunnen worden.

Daarna was er wederom dat heerlijke ontbijtbuffet. Op verzoek van een paar lezers hebben we daar foto's van gemaakt.

Om 8.00 uur vertrokken we voor een rit die in eerste instantie langs de Dode Zee liep. Er was een fotostop bij een grote rotspilaar; dit zou de vrouw van Lot moeten zijn. Het grappige is dat er in Israël ook zo'n verschijnsel is en ook zij claimen dat dat de vrouw van Lot is. Nadat we de Dode Zee achter ons hadden gelaten reden we langs een gebergte waarin archeologen allerlei graven hebben gevonden. Er liggen daar twee en een half miljoen doden in de bergen! Dat gaf behoorlijk voeding aan het gerucht dat hier vroeger Sodom en Gomorra hebben gelegen. Archeologen hebben zo hun twijfels, omdat er een verschil van 1000 jaar zit tussen de gevonden doden.

Het kruisvaarderskasteel van Kerak was de volgende stop. Het is een megagroot kasteel, dat vroeger uit drie verdiepingen bestond en dat nu voor een deel is ingestort. Toch zijn er nog stukken die redelijk bewaard zijn gebleven, zoals de keuken met oven, sommige soldatenverblijven en de gevangenis. In de martelkamer bij de gevangenis is een soort put van 2 1/2 meter diep, waar één mens in kon staan. Een soort isoleercel, voorzien van een grote steen die als deksel dient.

Na het bezoek aan dit toch wel indrukwekkende kasteel was het lunchtijd. Die lunch gebruikten we in een wegrestaurant langs de Desert Highway. In het gebouw waar het restaurant zit, is ook een winkel met allerlei souvenirs, van redelijk geprijsd tot peperduur. We hebben een foto gemaakt van een alleraardigst tuinsetje, prachtig ingelegd met allerlei kostbaar gesteente. Voor 15.000 dinar, dat is een kleine 20.000 euro mag je hem meenemen...

Ook het eerste natuurreservaat in het Midden-Oosten werd door ons bezocht. Dat ligt bij het stadje Dana. Dat stadje is op een paar shabby hotels na een soort spookdorp. De jeugd trekt massaal weg naar de grote stad, want daar is het leven modern en er is geld te verdienen. Het gevolg is dat de meeste huizen nu leegstaan. We hebben een korte wandeling door het reservaat gemaakt en het viel ons op dat er vreselijk veel rommel ligt. Dat geldt trouwens voor heel veel gebieden in Jordanië. In een stad als Amman wordt af en toe nog opgeruimd, maar buiten de stad ligt er heel veel zwerfvuil langs de straten. Jammer!

En verder ging het weer; nu richting het kruisvaarderskasteel van Sjobak. Deze ruïne is kleiner dat die van Kerak, maar toch ook behoorlijk indrukwekkend. We hebben daar één van de vele toiletstops gemaakt, want een flink deel van de groep heeft behoorlijk last van diarree en algehele slapte. Omdat het vrijdag is, zijn alle winkels dicht, maar onze reisleidster Anja wist toch in een pharmacie die open was vier doosjes loperamide op de kop te tikken.

De laatste stop was bij Little Petra. Dat stond eigenlijk voor zondag op het programma, als we Petra verlaten en richting woestijn gaan. Maar als je eerst in Petra bent geweest en daarna nog naar Little Petra gaat, valt dat laatste een beetje tegen. Daarom is het beter om het andersom te doen. Of zoals Anja het zei: "Little Petra is het voorgerecht en Petra het hoofdgerecht". Nu hebben we ons vergaapt aan een paar hele mooie in de rotsen uitgehakte verblijven. Little Petra was vooral belangrijk voor de handel. Hier kwamen de karavanen met de handelswaar aan en omdat buitenstaanders niet in Petra mochten komen, werd er hier gehandeld. Little Petra ligt tussen enorme rotsen en is bereikbaar door een smalle kloof waar je precies met één kameel doorheen kon. Indrukwekkend, zeker met de inmiddels laagstaande zon erbij. In de kloof wordt van alles verhandeld, hoewel dat eigenlijk niet mag van de overheid. Grote kans dat de zaak binnenkort weer eens wordt "schoongeveegd" door politie of militairen.

Tenslotte reden we door naar Wadi Musa, de plaats waar Petra bij hoort. Een gezamenlijk buffet in het hotel was goed verzorgd en vanavond gaan we vroeg slapen. Morgen gaan we de hele dag in Petra rondlopen en dat betekent: om half zeven ontbijten en drie kwartier later op pad. De ingang van het bezoekerscentrum ligt vlakbij ons hotel, dus we kunnen vroeg, als er wellicht nog niet zoveel mensen zijn, de siq in, de kloof dus, die naar de eigenlijke stad leidt. Morgen meer daarover.

1. Saskia:
    Dat ontbijt.....😱😋😋😋!
  2. Helen van den Ende:
    30 september 2023
    Goedemorgen. Dat is inderdaad een heerlijk uitziend en voor jullie smakend ontbijt.
    Wat een prachtige oude gebouwen zien jullie. Ik smul (om in ontbijttermen te blijven) weer van de verslagen. Al die historische en culturele weetjes!
    Veel plezier vandaag in Petra.
  3. Wim & Renske:
    30 september 2023
    Wat een mooie foto's en prachtige reisverslagen. Fijn om te lezen, dat jullie zo genieten van deze indrukwekkende reis. Heel veel plezier in Petra vandaag.
  4. Amy:
    Heerlijk ontbijt!!😍