Terug naar huis

5 oktober 2023 - Amman, Jordanië

Ook aan een twaalfdaagse reis naar Jordanië komt een eind. We hebben het land doorkruist en veel moois gezien. En de voorspelling van onze reisleidster aan het begin van de trip dat 80 procent van ons te maken zou krijgen met enige vorm van diarree of andere ongemakken is uitgekomen! Het zal wel komen door een combinatie van ander eten en de hitte en wie weet wat nog meer...

Over gezondheid gesproken: in Jordanië heb je drie soorten ziekenhuizen: de staatsziekenhuizen, de militaire ziekenhuizen en particuliere klinieken. In sommige ziekenhuizen is het niveau in vergelijking met wat wij in Nederland gewend zijn bedenkelijk. De militaire ziekenhuizen zijn de beste. Maar als je daar naartoe wil, bijv. voor een hartoperatie, dan wordt er eerst gekeken of je het wel kunt betalen. Is dat niet het geval dan zul je je moeten laten helpen in een van de andere ziekenhuizen. Overigens is de gezondheidszorg hier helemaal gratis voor kinderen tot 6 jaar en voor mensen die ouder zijn dan 60!

Omdat ons vliegtuig vanavond pas gaat, hebben we een taxi genomen naar de stad, waar we hebben gebivakkeerd in een galerie annex boekshop annex café. En dat was weer een prima uitstapje. We hebben daarna nog even door Rainbowstreet gewandeld (die naam heeft niets met gendergelijkheid te maken!) en daar wat winkeltjes bekeken. Uiteindelijk zijn we met een taxi weer teruggereden naar ons hotel om daar in de lobby nog wat te lezen in afwachting van ons vertrek naar het vliegveld. We gaan kijken of we daar nog iets te eten kunnen krijgen en we hebben al gehoord dat dat geen enkel probleem zal zijn. We hopen rond 0.50 uur vannacht weer op Schiphol te zijn en dan is het echt weer voorbij. In de komende dagen zullen we nog wat foto's plaatsen die we met het fototoestel gemaakt hebben.

Een woord van dank aan iedereen die onze reis via het blog heeft gevolgd. Leuk om af en toe jullie reacties te lezen. Wat is de wereld eigenlijk toch klein...

1. Jacques Vandewall:
    5 oktober 2023
    Fred, je hebt de hele reis prima beschreven.
    Chapeau.
    Els en Jacques
  2. Olga:
    5 oktober 2023
    Wat hebben jullie een mooie reis gemaakt! En wat was het leuk om via de blogs een klein beetje mee te kunnen genieten van jullie avonturen. Wel thuis!
  3. Wim & Renske:
    Uit de woorden, foto's en filmpjes blijkt dat jullie een topvakantie hebben gehad. Geniet van de herinneringen. Fijn dat dit allemaal (nog) kan. Goede reis naar huis straks en straks weer lekker in je eigen bed. Het grote nagenieten kan dan beginnen.
    Lieve groetjes uit Feanwâlden.