Een rustdag in Aqaba

3 oktober 2023 - Akaba, Jordanië

Jordanië is een land dat zeer trots is op zijn koninklijke familie. Dat merk je aan de enorme hoeveelheid afbeeldingen van de koning en zijn gezin die je overal in het land kunt vinden. Ieder hotel heeft minstens één foto, soms van koning Abdullah II en zijn vrouw, koningin Rania. Maar ook de kroonprins, Hoessein en zijn vrouw Rajwa, kom je vaak op afbeeldingen tegen. Ook op grote billboards op straat, in steden en dorpen en zelfs langs de snelweg. Nog niet zo lang geleden is het groot feest geweest in Jordanië, want op 1 juni 2023 is kroonprins Hoessein getrouwd. Een bruiloft, waarbij ook koningin Máxima en prinses Amalia aanwezig zijn geweest.

Vandaag was een dag ter vrije besteding. En dat betekent dat we heerlijk konden uitslapen, dat we konden genieten van (alweer) een fenomenaal ontbijt en lekker luieren op het privéstrand. De zon laat het afweten, maar de temperatuur is heerlijk: een graadje of 28. We hebben gezwommen in de Golf van Aqaba en lekker liggen lezen op onze strandbedjes onder een grote houten parasol. Wel jammer dat er vervelende vliegen zijn, die vinden dat wij kennelijk wel erg aangenaam gezelschap zijn, wat overigens niet wederzijds is...

Aan de overkant van de Golf ligt het Israëlische Eilat. De grens tussen Jordanië en Israël loopt midden door de Golf van Aqaba. Als je daar met je bootje vaart, moet je dus heel erg uitkijken waar je vaart. Want je mag niet zomaar in andermans gebied komen! Zowel Aqaba als Eilat hebben een vliegveld. Ooit is een piloot met een passagiersvliegtuig op het vliegveld in Eilat geland, terwijl hij naar Aqaba moest. Je zou verwachten dat de passagiers gewoon even met de boot overgezet zouden worden. Maar nee, het werd een hele toestand en het duurde een paar dagen voordat de passagiers op de juiste bestemming aankwamen...

De bar bij het strand bleek lekkere drankjes te hebben, dus daar hebben we met veel plezier een aperitiefje gedronken. Daarna hebben we nog even in de souvenirwinkel in het hotel gekeken en die blijkt hele mooie dingen te verkopen die ook echt uit Jordanië komen en niet "made in China" zijn. Morgenochtend nog maar eens kijken...

We hebben met z'n vieren weer heel gezellig gegeten in het restaurant waar we gisteren ook waren: "Suzana", schuin tegenover ons hotel. Ze serveren daar heerlijke maaltijden tegen een alleszins redelijke prijs en de bediening is attent en vriendelijk.

Na afloop zijn we nog even een stukje richting de haven gelopen. Dit bleek "the place to be": vol met leuke winkeltjes en eettentjes. In Jordanië kun je heel veel flesjes met gekleurd zand kopen met allerlei voorstellingen daarin. Een man stond in een kraampje op straat die flesjes te vullen. Leuk om te zien hoe dat gebeurt: razendsnel! Hij bleek verderop een winkel te hebben met de mooie naam "Jabari, Handmade Art & Bazaar" en heeft toen speciaal voor ons zo'n flesje gemaakt. We mochten dat voor een luttel bedrag meenemen op voorwaarde dat we op Google een review schrijven. Natuurlijk gaan we dat doen! We hebben een videootje gemaakt van het hele proces. Dat staat op dit blog. Dit zijn nu van die leuke, onverwachte ontmoetingen die reizen zo leuk maken.