Naar Aqaba

2 oktober 2023 - Akaba, Jordanië

De nacht in de woestijn is redelijk bevallen. De faciliteiten in het kamp zijn niet top, maar voor één nacht is het goed te doen. Zeker als je weet dat je daarna twee nachten in Aqaba in een vijfsterrenhotel mag bivakkeren. De toilet- en douchefaciliteiten in het woestijnkamp zijn heel matig. Ook hier merk je dat het gebrek aan water toch wel een issue is. Van de veelgeroemde sterrenhemel in Wadi Rum hebben we helaas niets gezien, want het weer is omgeslagen. En dat betekent dat het bewolkt is. De temperatuur is echter heerlijk: 30 graden.

Na een korte rit van anderhalf uur kwamen we aan in ons hotel in Aqaba. De bagage ging weer door de scan. Dat is iets wat hier bijna overal gebeurt. Als je in een hotel komt of als je in een shopping mall komt, gaan je tassen door een scanapparaat. Men is hier zeer bevreesd voor aanslagen.

Het Mövenpick hotel in Aqaba mag van ons inderdaad best vijf sterren hebben, afgaande op de kamer die wij hebben. Maar er zijn ook gasten die het iets minder troffen. En dan begrijp je ook waarom het hotel in december voor acht maanden dicht gaat: ze gaan renoveren. De opzet van het hotel is klassiek in de goede zin van het woord. Er is veel hardsteen gebruikt, er hangt heel behoorlijke kunst aan de muren en er zijn veel voorzieningen, waaronder vier zwembaden, een privéstrand, winkeltjes, terrassen en een sauna.

Wij zijn met z'n vieren eerst de stad in geweest. Aqaba is beduidend gezelliger dan Amman en het centrum ligt op loopafstand. Er is een hele kleine souk en in de straten eromheen barst het van de winkels die allerlei spullen verkopen die we niet nodig hebben. Kortom, leuk om een keer gezien te hebben. Aqaba is de enige zeehaven van Jordanië en dat betekent dat er op de weg naar de stad veel vrachtverkeer is. De spullen moeten immers verder het land in vervoerd worden. Aan de rand van de stad zijn grote parkeerplaatsen, waar de vrachtwagens moeten wachten totdat ze worden afgeroepen. Dat betekent dat ze pas de stad in mogen als de lading van het schip klaar is om in de vrachtwagen geladen te worden. Aan de overkant van de Golf van Aqaba kijk je uit op Eilat, in Israël.

We zijn bij de grote gele M geweest om te lunchen. Daarna hebben we het zwembad met een bezoek vereerd. Dat bleek iets kouder te zijn dan het zwembad aan de Dode Zee. Bovendien is, zoals gezegd, het weer omgeslagen. Het is bewolkt, er staat best wel wat wind, maar toch is het overdag nog steeds 30 graden. De avonden zijn zoel.

We hebben met de hele groep gegeten in een leuk restaurant tegenover het hotel. Heel gezellig en prima eten en drinken! Anja werd alvast in het zonnetje gezet voor de manier waarop zij als reisleidster deze rondreis begeleidt. Morgen hebben we een dag waarin we de zwembaden en de andere voorzieningen kunnen uitproberen.

1. Saskia:
    2 oktober 2023
    Die geitenkoppen laten jullie maar daar hoor.... 🙈🤢. Morgen lekker relax dagje😘😘