Modderen

28 september 2023 - Dead Sea, Jordanië

We hebben vandaag maar wat aangemodderd in de Dode Zee. En dat was heerlijk!! Maar laten we bij het begin beginnen.

Het overweldigende buffet van gisteravond had natuurlijk onze verwachtingen voor het ontbijt behoorlijk naar boven bijgesteld. En wat bleek? Die verwachtingen waren volkomen terecht! Wat een ongelooflijk uitgebreid ontbijtbuffet serveren ze hier! En morgenochtend mogen we nog een keer...

Daarna hebben we de waterschoenen aangetrokken en zijn we met 3 (!) liften afgedaald naar het strand aan de Dode Zee, 430 meter onder zeeniveau. De zee bleek nog veel warmer te zijn dan het zwembad, misschien wel een graad of 38. Het is echt een ongekende ervaring als je jezelf op je rug in het water laat zakken en vervolgens merkt dat zinken onmogelijk is. Je drijft heerlijk op je rug en ja, sommige clichés zijn echt waar: je kan inderdaad al drijvend je krantje lezen. Andere clichés zijn absoluut grote onzin: je kunt rustig met je mooie badkleding in het water gaan, want als je je badkleding aan het eind van de dag goed uitspoelt is er niets aan de hand. We hebben voor de zekerheid wel onze ringen en andere sieraden afgedaan.

Na een poosje dobberen ga je jezelf insmeren met dodezeemodder, die in emmers volop aanwezig is. Je helpt elkaar met het insmeren van je rug en er zijn ook dames en heren van het hotel die je daarbij kunnen helpen. Die modder laat je vervolgens een minuut of tien indrogen in het zonnetje en daarna stap je weer de zee in en spoel je de smurrie van je af. Wat je overhoudt? Een babyhuidje! Het is echt heerlijk om dit eens te ervaren. We hebben de dag doorgebracht aan het strand, met in de verte uitzicht op Jericho, en in het zwembad. Een echte relaxdag dus, en dat was fantastisch na alle indrukken die we de afgelopen dagen hebben opgedaan. We zijn overigens heel erg blij dat we voor de twaalfdaagse reis hebben gekozen, want dat gaat net even wat rustiger dan de achtdaagse. Echt wel een aanrader!

Vanavond hebben we gegeten in het Libanese restaurant in het hotelcomplex. Daar worden originele Libanese gerechten geserveerd en die zijn ontzettend lekker. Met z'n vieren een tafeltje en smullen maar!

Morgen moeten we vroeg op. Om 7.00 uur moeten de koffers op de gang worden gezet, zodat ze naar de bus gebracht kunnen worden. Daarna kunnen we nog een keer genieten van het overheerlijke ontbijtbuffet, waarna we om 8.00 uur vertrekken voor een rit van 430 kilometer met als eindbestemming Petra. Onderweg zullen we diverse stops maken, dus morgen zal er wel weer een uitgebreid blog op deze site komen te staan.

1. Amy:
    28 september 2023
    Wat ziet het er geweldig uit! Morgen ook maar wat foto's van het ontbijt maken, nu zijn we natuurlijk allemaal héél nieuwschierig😂
  2. Kees:
    28 september 2023
    Wat een heerlijke dag hebben jullie achter de rug en wat een bijzondere ervaring in de Dode Zee.
    Trouwens ook de foto’s zijn heel leuk.
  3. Saskia:
    28 september 2023
    Dat ziet eruit als een fantastische ervaring en wat een prachtige zonsondergang foto's. Ik zeg...:"uitprinten en ophangen maar!"
    Ben ook wel nieuwsgierig naar dat lekkere ontbijt...😋😋. 😘😘