Naar de hoge Pyreneeën

31 juli 2022 - Bagnères-de-Bigorre, Frankrijk

Kilometerstand: 5351 km

Vandaag hebben we een rit gemaakt door de omgeving. Omdat we wilden weten hoe ver de weg die langs onze hostellerie loopt nog doorging, zijn we eerst maar eens hogerop gaan kijken in het dal van de Ardour de Lesponne. De weg bleek nog een kilometer of vijf min of meer naar boven te lopen, totdat hij eindigde bij een prachtig wandelgebied waar je mooie bergwandelingen kunt maken. En druk dat het er was... Niet normaal! Maar ja, het is zondag en ook in Frankrijk zijn de vakanties begonnen.

Vervolgens zijn we teruggereden naar de "hoofdweg" en niet lang daarna afgeslagen richting de Col du Tourmalet. Deze col van ruim 2150 meter hoog is natuurlijk bekend van de Tour de France. Ook daar was het heel druk, met fietsers, motorrijders en auto's. We hebben de route al eens eerder gereden, maar hij blijft uiterst spectaculair, zeker als, zoals vandaag, het zonnetje zich uitbundig laat zien. Opvallend was dat er boven bij de top lama's rondliepen. Blijkbaar heeft iemand bedacht dat er een wat meer Zuid-Amerikaanse uitstraling moest uitgaan van deze col...

Na een korte stop, onder meer om te tanken in Luz-St. Sauveur, zijn we afgeslagen naar Cauterets. Dat is nog best wel een flink dorp met thermaalbaden (net als Luz-St. Sauveur en Argelès-Gazost overigens) en een telecabine, die je nog hoger de bergen in kan brengen. Wij hebben ervoor gekozen om naar de Pont d'Espagne te gaan, ook al een hooggelegen gebied met een prachtige oude brug en spectaculaire watervallen.

Daarna zijn we via Argelès-Gazost en Lourdes teruggereden naar Bagnères-de-Bigorre, om tot de ontdekking te komen dat, behalve de horecazaken, alles gesloten was. Een lekkere crèpe en een heerlijke smoothie konden dat gemis enigszins vergoeden. Daarna terug naar onze fantastische hostellerie, waar we onder het constante geruis van de Ardour de Lesponne heerlijk op ons balkonnetje zitten. Vandaag scheen de zon en was het wat temperatuur betreft zeer aangenaam: een graad of 28 en 23 graden bovenin de bergen. Morgen wacht de laatste etappe van onze ANWB-reis: een stevige rit naar Souillac aan de Dordogne. Het schijnt dat het daar de komende dagen zeer heet gaat worden: tegen de 40 graden! We zullen het zien...