Terug in Frankrijk

30 juli 2022 - Bagnères-de-Bigorre, Frankrijk

Kilometerstand: 5188 km

Vandaag hebben we Spanje verlaten en zijn we teruggekeerd naar Frankrijk, waar het ANWB-gedeelte van onze reis maandag zal eindigen.

Omdat het een lange rit zou worden hebben we redelijk bijtijds ontbeten om vervolgens op pad te gaan. Eerst zijn we nog even naar het dorpje Elciego gereden. In het Riojagebied heb je heel veel bodega's, huizen waar ze wijn verkopen, die je eerst kunt proeven. In Elciego, een dorpje dat zes kilometer van Laguardia, waar ons hotel staat, verwijderd is, is een bodega, die ontworpen is door de man die ook het Guggenheim Museum in Bilbao heeft ontworpen. De bodega heeft hij in dezelfde stijl gebouwd en dat wilden wij wel eens zien. Het is nog steeds een bodega met een hotel met restaurant erbij, dat zelfs een Michelinster heeft. Wij hebben het gezien. Er zijn mensen die het heel mooi vinden. Helaas horen wij daar niet bij...

Daarna zijn we naar Pamplona gereden waar Evelien een gisteren in Vitoria-Gasteiz gekochte riem geruild heeft voor een andere riem. In haar beste Spaans wist zij de dame achter de kassa duidelijk te maken wat ze wilde en het kwam helemaal voor elkaar!

Vervolgens zijn we door de Pyreneeën, via het klooster van Roncesvalles, naar Saint-Jean-Pied-de -Port gereden. Dit is de plaats waar alle Franse santiagoroutes bij elkaar komen om vervolgens over de Pyreneeën naar Spanje te gaan. We zijn een jaar of dertig geleden hier al eens geweest en het leek ons leuk om, als we toch in de buurt zijn, nog eens te kijken of de herinneringen die we aan deze plaats hebben klopten. Dat bleek vrij aardig het geval te zijn. Het is nog steeds een heel leuke plaats, wel erg toeristisch en het aantal winkels met toeristenspulletjes is behoorlijk toegenomen, maar het blijft toch een gezellig stadje. We hebben er geluncht en er toch gauw zo'n twee uur doorgebracht voordat we weer verder reden.

Daarna was het nog een kleine 180 kilometer naar Bagnères de Bigorre, een toeristenplaatsje in het hoge gedeelte van de Pyreneeën. Ons hotel, eigenlijk moeten we zeggen: hostellerie, staat in een buurtschapje ten zuiden van Bagnères de Bigorre in een werkelijk schitterend berglandschap. Het is heerlijk om weer eens groene natuur om je heen te hebben, na alle prachtige steden die we op deze trip hebben gezien. We zitten hier op basis van halfpension, want het dichtstbijzijnde restaurant zit op kilometers afstand. De maaltijd die ons geserveerd werd smaakte verrukkelijk. Morgen gaan we hier de omgeving verkennen en die zal zonder meer heel erg de moeite waard zijn.