Bergen (N), maandag

31 juli 2017 - Bergen, Noorwegen

Omdat je niet in Noorwegen geweest kunt zijn zonder dat je een staafkerk hebt gezien, zijn we vanmorgen na het ontbijt naar Fantoft gereden, een gehuchtje even ten zuiden van Bergen. Want daar staat een mooi exemplaar. Via een pittige klim door een nat bos (het had vannacht en vanmorgen vroeg stevig geregend) kwamen we uiteindelijk bij een hele mooie staafkerk. Helemaal van hout en prachtig bewerkt. Jammer was dat je entree moest betalen om erin te mogen. Uit principe doen wij dat nooit: geld betalen om een kerk in te mogen. Een godshuis dient voor iedereen gratis toegankelijk te zijn, vinden wij. Maar blijkbaar wordt deze kerk meer als toeristische attractie gezien dan als een bedehuis.

Daarna zijn we doorgereden naar het zuiden, naar het plaatsje Osøyro. Dat plaatsje ligt aan de Bjørnafjord, een uitloper van de Hardangerfjord. Het weer was heel wisselend: de ene keer regende het pijpenstelen en vijf minuten later was het weer stralend zonnig. Na wat winkels bekeken te hebben zijn we verder gereisd naar het oosten. Met een veerpont zijn we de fjord overgestoken, om vervolgens aan de overkant verder te gaan. Een schitterende tocht: prachtige dorpjes, machtige bergen en heel veel watervallen. Met een grote boog teruggereden naar Bergen, waar we nog wat hebben geshopt. Aan het eind van de middag zijn we met het tandradbaantje de Fløyden opgegaan, een van de heuvels rond Bergen en bekend om zijn uitzicht over de stad. Toen we beneden in het treintje stapten, scheen boven de zon; toen we boven uitstapten, plensde het van de hemel. Maar we weten het inmiddels wel: hier komt na regen letterlijk zonneschijn en je hoeft er niet lang op te wachten. Na een minuut of vijf was de bui weer overgewaaid en konden we genieten van een prachtig uitzicht op Bergen.

's Avonds gegeten in een Italiaanse trattoria: gezellig, maar wel met taaie pizzabodems... De cappuccino na afloop maakte echter alles goed, want die was verrukkelijk!

Maak je reisblog advertentievrij
Ontdek de voordelen van Reislogger Plus.
reislogger.nl/upgrade