Bergen (N), zondag

30 juli 2017 - Bergen, Noorwegen

Gelukkig hebben ze hier pindakaas! En dat maakt het ontbijt weer helemaal af! Op zaterdag en zondag kun je tot resp. 11.00 en 12.00 uur ontbijten, dus een beetje uitslapen is dan mogelijk. Hebben we dan ook gedaan. Hoewel... toen we wakker werden was de lucht strakblauw en een heerlijk zonnetje scheen ons tegemoet. We hebben dus na het ontbijt de auto uit de garage opgehaald en zijn een tocht over twee eilanden ten noorden van Bergen gaan maken.

De wegen worden hier gekenmerkt door tunnels, soms enkele kilometers lang en grote bruggen die de verschillende fjorden overspannen. Het landschap bestaat uit rotsen en bomen, met hier en daar kleine dorpjes, die dan weer door groene weiden omgeven zijn. De huizen staan kris-kras door elkaar en zijn veelal van hout gemaakt, dat in diverse kleuren is geschilderd. Het doet ons het meeste denken aan de landschappen, die je vroeger maakte bij je elektrische trein, met Faller-huisjes.

In Kjelstraumen hebben we koffie gedronken in een café-restaurant uit 1620. Een leuke locatie aan het water met veel pleziervaart. Daarna terug gereden richting Bergen, maar toch nog even een stop gemaakt bij Hylkje aan de Søfjord. Daar hebben we gelezen (Eef) en foto's gemaakt (Fred). Inmiddels was de lucht al weer aardig bewolkt geworden en toen we rond half zes terug kwamen in Bergen regende het.

Heerlijk gegeten in een Thais restaurant en daarna een bakje koffie gehaald op het (verwarmde) terras van het theatercafé.