Bergen (N) - Ål, (N)

1 augustus 2017 - Ål, Noorwegen

Rond tien uur, na een heerlijk ontbijt zijn we vertrokken voor onze volgende etappe. We hebben een schitterende tocht achter de rug, die ons in Ål heeft gebracht. Ondanks het feit dat het weer tijdens de eerste helft van de reis niet optimaal was (regelmatig regenbuien, afgewisseld met korte zonnige momenten) hebben we genoten! Wat een schitterend land is Noorwegen! Je komt ogen tekort om al het moois te zien: watervallen die zich met doodsverachting van de bergen storten, snelstromende rivieren, machtige fjorden, hoge bergen en rotsen en als kers op de taart de Hardangervidda, de grootste hoogvlakte van Europa.

Vanuit Bergen zijn we een klein stukje naar het noorden gereden, om vervolgens af te slaan naar het oosten, richting Oslo. Na een kilometer of 30 werden we tegengehouden door een paar wegwerkers. Ergens hoorden wij het geluid van een helikopter. Het bleek dat er een heli op de weg stond die een bakje met twee mannen erin ging ophijsen. Vervolgens vloog hij naar een hoogspanningsmast en de heren in het bakje begonnen een reparatie uit te voeren aan de hoogspanningskabels. Spectaculair!

We hebben niet de E16 over Voss gevolgd, maar zijn via de prachtige weg 7 langs de Hardangerfjord gereden. Daar waar deze weg weer uitkwam op de E16 hebben we een kleine lus gemaakt langs het plaatsje Ulvik. Dit plaatsje ligt schitterend aan de Ulvikfjord, een uitloper van de Eidfjord, die op zijn beurt weer met de Hardangerfjord in verbinding staat. In Ulvik hebben we koffie gedronken met een lekker stuk taart erbij. Daarna verder door een 7 km lange tunnel, waar ze zelfs twee rotondes in hebben verwerkt. We hebben zoiets nog nooit eerder gezien: rotondes in een tunnel! We hebben heel wat stops langs de route gemaakt om foto's te maken en te genieten van het prachtige landschap.

Uiteindelijk belandden we op de Hardangervidda, een gigantische hoogvlakte. In de verte gletschers en grote vlakken met sneeuw. En dat alles onder een heerlijk zonnetje, want de regen lijken we inmiddels achter ons te hebben gelaten.

Het hotel in Ål was snel gevonden en daar hebben we het dagmenu gegeten. Morgen gaan we richting Oslo.