Bergen (N), zaterdag

29 juli 2017 - Bergen, Noorwegen

Ontbijten met kaviaar; dat hebben we nog niet eerder meegemaakt! Ook hier was het ontbijt weer heel uitgebreid. Wat dat betreft stelt de Noorse eetcultuur ons wel voor raadsels: eten en drinken in restaurants is vreselijk duur in vergelijking met Nederland, maar er wordt niet bespaard op het ontbijt. Verschillende soorten brood, vleeswaren, diverse kazen, yoghurt, alle ingrediënten voor een Engels ontbijt en altijd vers fruit, deze keer in de vorm van verschillende soorten meloen. Heerlijk.

Het valt ons sowieso op dat de Noren blijkbaar tot een zeer welvarend volkje behoren, afgaande op wat je in de warenhuizen (en daarvan zijn er in Bergen behoorlijk veel) te koop ziet liggen. Heel veel luxe artikelen, mooie kleding en schoenen en dat dan wel weer tegen alleszins acceptabele prijzen.

Omdat vanmorgen de zon probeerde door te breken hebben we een fjordentocht voor de middag geboekt. Met een boot zijn we de Osterfjord ingegaan, een fjord van 27 km lang. Op het moment dat de boot wegvoer vanaf de kade begon het te regenen. De hele tocht bleef het bewolkt, soms met wat regen en zonder dat de zon zich liet zien. Jammer, maar desondanks hebben we genoten van magnifieke uitzichten op gigantische rots- en bergpartijen, machtige watervallen die zich vanaf grote hoogte naar beneden storten en minuscule dorpjes, waarvan je je afvraagt waarom daar in vredesnaam mensen gaan wonen. Je moet wel heel erg van een beetje eenzaamheid houden om dat vol te houden. Het eindpunt van de tocht was het dorpje Mostraumen, de op één na kleinste gemeente van Noorwegen. Tot 1976 was dit dorpje nauwelijks bereikbaar. Een tocht naar Bergen, gelegen op zo'n 25 km afstand duurde toen 12 uur! Nu ligt er een weg die heel veel geld heeft gekost en dat heeft ervoor gezorgd dat het dorpje nu per auto te bereiken is.

Terug in Bergen regende het weer. We hebben op een overdekt terrasje een bel cider gedronken. Gegeten hebben we op de vismarkt: een lekker stuk gegrillde zalm. Daarna nog een bakje koffie gehaald bij het theatercafé. Morgen gaan we met de auto een stukje van de directe omgeving bekijken.