Hirtshals (DK) - Bergen (N)

28 juli 2017 - Bergen, Noorwegen

Het schommelen van de boot viel in de nachtelijke uren reuze mee. We hebben goed geslapen, maar werden wel om kwart voor zes gewekt door een stem die vertelde dat reizigers voor Stavanger zich klaar moesten maken voor ontscheping. Daarna hebben we vrolijk verder geslapen tot we om 8.20 uur wakker schrokken met de wetenschap dat het ontbijt om 8.30 uur begon.

Gelukkig bleken we tijd genoeg te hebben om te kunnen genieten van een fenomenaal ontbijt aan boord. Het komt zeker in de top-drie van beste ontbijten ever.

De boot bleek intussen langs de Noorse kust te varen, tussen eilanden door. Een mooi gezicht, zeker als de zon schijnt. Helaas was het een van die 216 dagen per jaar dat het regent langs de Noorse kust: het was grauw en grijs en erg nat. Hoe dichter we echter bij Bergen kwamen, des te lichter het werd. En toen we van boord gingen was het zelfs helemaal droog. We hebben een parkeergarage gevonden, niet te ver van het hotel vandaan, diep in een berg aangelegd. We hebben onze dagtassen, de pc, de camera en natuurlijk de paraplu's meegenomen naar het hotel. Om de parkeergarage lopend uit te komen namen we de trap. De weg bleek echter acht verdiepingen hoger te liggen. Daarna stevig lopen sjouwen met de bagage, totdat we eindelijk met een grote omweg het hotel bereikten. Het hotel heet Comfort Hotel en dat is ook precies wat het biedt: een goede slaapkamer, een goed bed en we hopen dat dit morgen ook voor het ontbijt zal gelden.

Na een warme douche zijn we Bergen ingelopen, plu's mee, want het zag er dreigend uit. We zitten zo'n 800 meter van de wijk Bryggen met zijn prachtige houten huizen langs de kade. Schitterend! Allemaal in verschillende kleuren en met gezellige winkeltjes. We hebben vandaag geleerd dat het Kerstfeest (Jul in het Noors) heel belangrijk is voor de Noren, wat op zich niet zo raar is, omdat het ook de terugkeer van het licht betekent. Verder is er een "trollencultuur"; elke Noor kent de verhalen erover. Of Noren nog echt bang zijn voor trollen geloven wij niet, maar ze proberen dat wel in ere te houden. Prachtige exemplaren zijn er in de winkels te koop. Je mag ze niet fotograferen, want "dan maak je ze bang". Dat hebben we toch maar wel gedaan...

De paraplu's bleken soms nodig, omdat er buien vielen, maar die werden in de loop van de middag steeds minder en uiteindelijk kwam de zon door. En dan ziet Bryggen er helemaal magnifiek uit!

's Avonds hebben we buiten (!) op een terrasje heerlijk gegeten: mossels en kabeljauw met groenten. De lucht werd steeds blauwer en de zon ging steeds feller schijnen. Benieuwd of dat morgen ook zo zal zijn...